Mivel édesapja szintén hivatásos fotós volt, a fényképészet mindig is központi szerepet töltött be Daniel életében. Már fiatal korában megismerkedett a fényképészet világával, apját gyakran kísérte el fotózásokra, emellett imádta a rengeteg képéből álló fotóalbumokat böngészni. Az utazási készült képektől a városképekig, az építészettől a szépművészetig, Daniel fényképészete, amelyet a középpontos perspektíva tesz karakteressé, objektív és minimalista dokumentarista stílusban nyilvánul meg. Képei a képzelet beindítására hivatottak és elmélkedésre buzdítják a nézőt.
„Értékelni tudom a múló szépséget és a pillanat belső értékét. Rendkívül szerencsésnek és kiváltságosnak érzem magam, hogy képes vagyok megörökíteni, amit látok és tapasztalok a fényképészet által.”
Ez az egész projekt azzal kezdődött, hogy Daniel és apja könyvtárakat és múzeumokat fényképezett Németország szerte. A képeket a „Tempel der Kunst, Kathedralen des Wissems.” fotókönyvben jelentettek meg. Ez a fotógyűjtemény inspirálta az ötletet, hogy létrejöjjön ez a kifejezetten könyvtáraknak szentelt projekt.
A Phase One-nak lehetősége volt arra, hogy feltehessen Danielnek néhány kérdést a projektről:
Milyen üzenetet közvetítenek a képek? Mi a kreatív elképzelés a fotósorozat hátterében?
„Kifejezetten a mai gyors, digitális korban, ahol egyre több időt töltünk a képernyőinket és telefonjainkat bámulva, kifejezetten fontos, hogy a könyvtárakat válasszam a fényképészetem témájaként. Egyfolytában próbálunk lépést tartani az egyre növekvő információ áradattal, és nap, mint nap tapasztalunk érzékszervi túlterhelést. Körülöttünk minden a folyamatos figyelmünket igényli, a Tv-től kezdve a reklámokon át egészen a végtelen social media posztokig. Számomra, a könyvtárak a tudás katedrálisai, különleges helyek, a nyugalom szentélyei. Varázslatosak. Bármikor belépek egy könyvtárba, elfog a bámulat és a fenségesség érzése. Mintha visszamennék az időben, ahol minden más tempóban halad. A mindig új és folyamatosan változó képekkel teli modern digitális média ellensúlyozásaként, a könyvprojekthez és a tervezett kiállításhoz készített minden egyes képre nagyon szerettem volna összpontosítani. A nézőnek képesnek kell lennie arra, hogy elmerüljön a fényképekben. Ideális esetben a kompozíciónak arra kell késztetnie, hogy tudatosan megálljon egy pillanatra, hogy szó szerint elveszítse magát a képek gazdag részletgazdagságában.”
Milyen volt az egyes felvételek kreatív folyamata?
“Amikor könyvtárat fotózok, nagyon szerencsés számomra, hogy legtöbbször egyedül vagyok. Először általában teszek egy kis sétát, hagyom magam végig sodródni a könyvespolcok sorain, észreveszem a papír illatát. Ez egy kicsit olyan, mint egy érzékszervi expedíció, érzem és tapasztalom a hangulatot, a légkört, és megpróbálok kapcsolódni a körülöttem lévő térhez. A technológia minimális használatával teljes mértékben a képeim kompozíciójára tudok koncentrálni. Minden fényképet a rendelkezésre álló fénnyel rögzítek, hogy pontosan tükrözze azt, amit az adott pillanatban láttam és tapasztaltam.”
Miért választotta az XT-t ehhez a projekthez? Mi volt az előnye annak, hogy ezzel a kamerával dolgozott?
“Ami különösen bámulatba ejt az XT-ben, az a kamera hordozhatósága. Ez egy innovatív és kompakt fényképezőgép. Mindig is olyan rendszert kerestem, amely két főobjektívet és egy állítható fényképezőgépet tartalmaz, és amely elfér egy fotós hátizsákban. Ráadásul a megbízható és intuitív technika nagyon fontos számomra. Ehhez a projekthez az IQ3 és IQ4 digitális hátlapokkal együtt egy ALPA MAX fényképezőgéppel is dolgoztam. A könyveimhez és a nagy formátumú fotóimhoz a pontosság és a minőség elengedhetetlen, hogy nagy felbontású, kiemelkedő tisztaságú és a legfinomabb részletekkel rendelkező képeket kapjak. Erre a célra az XT a tökéletes eszköz, amellyel nem kell kompromisszumot kötni.”
Mit tanultál ebből a projektből? Hogyan segített abban, hogy fotósként fejlődj?
“A fotózás, különösen a könyvtárak fotózása, nagyon nyugodt és csendes folyamat. Bizonyos szempontból a festészetre emlékeztet. Az egész a nézőpont megtalálásával kezdődik. Aztán felállítod az állványt, mielőtt elkezded nyugodtan és koncentráltan megkomponálni a képet. Régebben, a nagy formátumú fényképezésnél kéznél volt a sötét vászon – manapság a legmodernebb technológiát használjuk a témánk megörökítéséhez. A mai stresszes időkben a fotózás lehetőséget adhat arra, hogy jelen legyünk a pillanatban, és valóban a dolgok lényegére koncentráljunk.”
Daniel felszerelése
Mivel fotóit nagy formátumban való nyomtatásra szánja, Daniel szigorúan középformátumra támaszkodik. Pályafutása kezdetén különböző DSLR fényképezőgépekkel dolgozott, de ahogy saját minőségi igényei nőttek, úgy döntött, hogy a Phase One kamerarendszerre vált.
“A Phase One XT-vel, az IQ4 150MP-vel és két primer objektívvel, az XT Rodenstock HR Digaron-W32 mm f/4 és az XT Rodenstock HR Digaron-W 70 mm f/5,6 objektívvel fotózom. Csak két objektívvel és egy állítható fényképezőgéppel dolgozni pontosan az, amit szeretnék. Mindent, amire szükségem van, jól átgondolt minimalizmussal ötvözi. Az XT Rodenstock HR Digaron-W 70 mm f/5,6 messze a kedvenc objektívem. A “standard objektív” megfelel az emberi látásnak, és hihetetlenül éles eredményt ad, ami elengedhetetlen a munkámhoz.”
Mi a következő lépés?
Jelenlegi könyvtári projektjével Daniel folyamatosan új képeket keres. Legközelebb Velencébe utazik, ahol folytatja a fotósorozatát.
Danielről többet is megtudhatsz ezen a linken: https://zielske.de/