12. századi szerb kézirat digitalizálása

2024. 06. 17. | Egyéb kategória

Miroslav Gospel digitalizálásának projektje

 

Szerbia vezető tudományos és kulturális intézménye, a Szerb Tudományos és Művészeti Akadémia (SASA) által a szerb kulturális minisztérium javaslatával került digitalizálásra a 12. századból származó legfontosabb szerb kézirat, a Miroszláv evangélium. A digitalizálást a SASA Audiovizuális Archívum és Digitalizálási Központ (AVA SASA) végezte. Emellett két másik intézmény is részt vett a projektben: a Szerb Nemzeti Múzeum, ahol a kéziratot egy erre a célra épített kamrában őrzik, valamint a Szerb Nemzeti Könyvtár, amely hivatalosan felelős a kéziratért. A négy intézmény 2021 áprilisában hivatalos megállapodást kötött a digitalizálásról.
A megállapodás aláírása előtt az AVA SASA részletes előkészületeket végzett, ami körülbelül egy hónapig tartott. Ez után kezdődhetett a Miroszláv evangélium digitalizálása a Nemzeti Múzeumban.  A projekt 2021. június 23-tól szeptember 10-ig tartott.

RÉSZLET A MIROSZLÁV EVANGÉLIUM ELSŐ LAPJÁRÓL A HÁROM EVANGÉLISTÁVAL (JÁNOS, MÁRK ÉS LUKÁCS). A NEGYEDIK EVANGÉLISTA (MÁTÉ) HIÁNYA TOVÁBBRA IS TISZTÁZATLAN.
A MIROSZLÁV EVANGÉLIUM KÉT OLDALA INICIÁLÉKKAL ÉS ILLUMINÁCIÓVAL, AMELYEK EGY RÉSZE ARANNYAL DÍSZÍTETT.

A Miroslav Evangélium kéziratának jelentősége

A Miroszláv evangélium a szerb kulturális örökség legrégebbi fennmaradt írásos emléke. A művet 1180-ban készíttette Miroslav, Hum uralkodója és Stefan Nemanja szerb nagyherceg testvére. Hét évszázadon át a Hilandar ortodox kolostor könyvtárában, az Athosz-hegyi szerb kolostorban őrizték. 1896-ban Aleksandar Obrenović szerb királynak adományozták. Az első világháború idején a visszavonuló szerb hadsereggel együtt vitték át az albán hegyeken, majd a háború végén visszakerült Belgrádba.

Evangéliumként liturgikus szerkezetű, a liturgiai év olvasmányai szerint elrendezett szöveggel. A pergamenre írt Miroszláv evangélium 181 levélből (362 oldal) áll. A kézirat mérete 41,8 x 28,4 cm. Szinte minden oldalon pazar iniciálék és illuminációk találhatók, amelyek közül néhányat arannyal díszítettek. A kódex összesen 323 iniciálét és illuminációt tartalmaz, amelyek közül néhány akár 20 cm-es is lehet.

A Miroszláv evangéliumot, amelyet ma a belgrádi Nemzeti Múzeumban őriznek, a Szerb Tudományos és Művészeti Akadémia Audiovizuális Archívuma és Digitalizálási Központja digitalizálta.

2005-ben a Miroslav-evangéliumot felvették az UNESCO Világemlékezet-jegyzékébe.

Iniciálék és illuminációk

A Miroszláv evangélium kéziratának különlegessége a bizánci hagyományokkal ötvözött román stílusú iniciálék és illuminációk. Tartalmazza a román miniatúrákra jellemző iniciálékat, valamint bizánci eredetű iniciálékat is. Ez a mű a 12. században Nyugatról Keletre és fordítva érkező művészeti hatások egyik legfontosabb tanúsága.
A Miroszláv evangélium illuminációi és iniciáléi a legszebb szerb középkori könyvdíszítések közé tartoznak. Mindegyikük gazdagon díszített, két vagy több egymásba fonódó csíkkal fonott, vagy a levelek kuszaságában jól kivehetőek a betűk körvonalai. Vannak állatokkal, maszkokkal és emberi alakokkal díszített, néha aranyapplikációkkal díszített iniciálék is.

RÉSZLET ILLUMINÁCIÓVAL ÉS INICIÁLÉVAL

Digitalizálási folyamat: kibontakozó kihívások és megoldások

 A Mirolav evangélium digitalizálásának előkészületei és felvételezési kísérletei egy teljes hónapig tartottak. A kéziratot a következő változatokban digitalizálták:

  • Egy kötés nélküli könyv mindkét oldala két LED-panellel.
  • Minden oldal két LED-panel használatával.
  • Minden oldal egy LED-panel használatával.
  • Minden egyes kezdő és minden egyes megvilágítás két LED panelt használva.
  • Minden egyes kezdőbetű és minden egyes megvilágítás egy LED panel használatával.

Bár nem felel meg a FADGI ajánlásainak, az egyetlen LED panellel történő digitalizálás több információt nyújt a pergamen szerkezetéről és a festék szemcsésedéséről (lásd a két kép közötti különbség).

 

A KÉT ÉS EGY LED PANELLEL RÖGZÍTETT MEGVILÁGÍTÁS KÖZÖTTI KÜLÖNBSÉG, RÉSZLETEK.

Kamera beállítások az élesség maximalizálására és az állandó oldalméret fenntartására 

 

A kulturális örökség digitalizálása terén a legmagasabb színvonal elérése érdekében az AVA SASA a Phase One megoldások beszerzése mellett döntött, követve a világ legjelentősebb levéltárainak és múzeumainak példáját, amelyek ezt a berendezést használják anyaguk digitalizálásához.

A Miroslav Gospel digitalizálásának minden változata a Phase One iXG 100 MP-es kamerájával készült. A kétoldalas nyitott könyv és az egyes oldalak fotói Schneider Kreuznach 72 mm-es iXG objektívvel készültek, míg az iniciálékhoz és az illuminációkhoz Schneider Kreuznach 120 mm-es iXG objektívvel.

A kétoldalas nyitott könyv esetében a fényképezőgépet 107,5 cm magasságban szerelték fel. Két lap rögzítése után a kamera magasságát csökkentették az élesség maximalizálása és az állandó lapméret fenntartása érdekében. Ugyanezt az eljárást alkalmazták az önálló lapok esetében is, ahol a kamera 76 cm magasságból indult. A makroobjektívvel készített, az iniciálékat és illuminációkat tartalmazó fényképeknél a kamera kezdőmagassága 69 cm volt.

 

PHASE ONE IXG 100 MP, SCHNEIDER KREUZNACH 72 MM-ES IXG OBJEKTÍVVEL: A NYITOTT KÖNYV KÜLÖNÁLLÓ OLDALAINAK ÉS A fÓLIÓK FÉNYKÉPEZÉSÉHEZ; PHASE ONE IXG 100 MP, SCHNEIDER KREUZNACH 120 MM-ES IXG OBJEKTÍVVEL AZ INICIÁLÉK ÉS AZ ILLUMINÁCIÓK FÉNYKÉPEZÉSÉHEZ.
A PERGAMENLAP KIEGYENLÍTÉSE SPECIÁLISAN KIALAKÍTOTT PLEXIÜVEG RUDAKKAL ÉS PLÜSS BORÍTÁSÚ ÓLOMSÚLYOKKAL.

A pergamenlapok egyengetése

Mivel a Miroszláv evangélium kötését nem lehetett eltávolítani, a könyvet a kötésében kellett digitalizálni. Ez a következő problémákhoz vezetett: a) A pergamen hullámos és törékeny, és a levelek általában nem ideális vízszintes helyzetben vannak; b) Egyes iniciálék és illuminációk belesüllyednek a kötésbe, ami óvatos kezelést igényel, amikor a könyvet kifeszítik, hogy láthatóvá váljanak.

A lapok kiegyenesítésének problémáját nem lehetett megoldani az üveglap elhelyezésének szokásos módszerével, mivel a pergamen fizikai érintkezése tilos.

Ezért speciálisan erre a célra tervezett plexiüveg rudakat készítettek, amelyek biztosítják a kielégítő igazítást. A nyomás erősségét és a rudak stabilitását a nagyobb rudakat tartalmazó plexiüveg dobozok szabályozták. Így a pergamenlapok kiegyenlítése a plexirudak és a plüssborítású ólomsúlyok innovatív kombinációjával történik.

Hogyan örökítették meg az arany applikációkat, hogy hasonlítsanak az arany anyag valódi lényegére

Számos Miroszláv evangéliumi iniciálé és illumináció tartalmaz aranyapplikációkat. Az oldal megvilágítása, amelyen ezek találhatók, különös figyelmet igényel, mivel az arany olyan fém, amelynek saját szerkezete és fénye is van. Más szóval a képnek egyértelműen azt kell sugallnia, hogy aranyat ábrázol, nem pedig csupán sárga színt.
Ha rendkívül érzékeny fényképezőgépet használunk az aranyról készült képek rögzítéséhez, fennáll annak a veszélye, hogy az arany alkalmazás egyes részei “kiégnek”, ami azt jelenti, hogy az erős tükröződéssel rendelkező területeken fehér felület jelenhet meg. Másrészt a tükröződés csillapítása az intenzitás csökkentésével vagy a LED-panel szögének megváltoztatásával azt eredményezheti, hogy az aranyfelület az árnyékba süllyed , és ezáltal elveszik az az információ, hogy az anyag valójában arany.
A probléma megoldása érdekében vizsgálatokat végeztek annak megállapítására, hogy az arany hogyan jelenik meg a Miroszláv evangélium fotózásakor. A teszteket Diderot Enciklopédiájának egy kötetén végezték el, a Miroszláv evangéliumhoz hasonló méretekkel rendelkező könyvön. Ehhez az aranyozáshoz használt vékony aranyozott fémfóliákat osztottak szét a lap különböző részein. Egy tesztsorozat során, amelyben a LED-panel szögét változtatták, sikerült elérni az optimális megvilágítást, hogy az aranyapplikáció ne legyen túlságosan tükröződő, ne vesszen el, és ne vesszen el az árnyékban. A LED-panelek pontos távolsága és szöge (45 fok) döntőnek bizonyult a kielégítő eredmény eléréséhez.

KÍSÉRLET AZ ARANYOZÁSHOZ HASZNÁLT VÉKONY ARANY FÉMFÓLIÁKKAL, HOGY SZIMULÁLJA A MIROSZLÁV EVANGÉLIUMBAN SZEREPLŐ INICIÁLÉK ÉS ILLUMINÁCIÓK ARANYAPPLIKÁCIÓIT.

Hogyan tartották meg az élességet
és az oldalméret állandóságát?

 

 

A Miroszláv evangélium digitalizálásakor több problémát is meg kellett oldani. Az első probléma az állandó oldalméret biztosítása volt, mivel a könyv vastagsága 8 cm, és minden egyes lefényképezett oldalon csökken a vastagság és így az oldal mérete és a fénykép élessége. Az élesség és a megfelelő oldalméretek szabványos ellenőrzését azonban némileg veszélyeztette az a követelmény, hogy a Miroslav evangélium digitalizálását gyenge fényviszonyok mellett, élő nézetű ellenőrzés során kell elvégezni. Ezért az AVA csapata kénytelen volt nem szabványos megoldást találni.

Ezt a problémát a segédmonitoron elhelyezett fix retikulák segítségével oldották meg. A kameramagasság finomhangolásával a lap szélei mindig pontosan a retikula keretén belül voltak, és a kép tökéletesen éles volt.

Külön problémát jelentett az iniciálék és az illuminációk lefényképezése. Mivel ezek mérete változó, a többi iniciáléhoz/illuminációhoz viszonyított reális méret elérése érdekében a segédmonitoron egy fix retikülkeretet helyeztek el, amelynek méreteit a legnagyobb iniciáléhoz (20 cm magas) /a felső kép sötétített része/ viszonyítva határozták meg. Két további kereszthálózat jelzi a retiklikeret központi pontját, ahol a fényképezendő iniciálé/illumináció található (kék retiklik az alsó képen).

Mivel az iniciálékat és a megvilágításokat makroobjektívvel (120 mm) fényképeztük, és a pergamenfelület egyenetlenségei jobban érvényesülnek, ha a felvételi keret kisebb, a következő megoldást alkalmaztuk. A segédmonitoron két további retikulát helyeztünk el két centiméteres távolságban (bal oldali függőleges piros retikulák az alsó képen) a fotózandó iniciálé/világítás felülete mellé helyezett vonalzó segítségével. A kamera magasságának finomhangolásával a tárgyak csak akkor kerülnek rögzítésre, ha a két retikulum pontosan illeszkedik a vonalzón lévő osztásokhoz (2 cm).

Ez eredményezte a fénykép tökéletes élességét.

(A FELSŐ KÉPEN) A RETIKULÁK A SEGÉDMONITORON (LIVE VIEW) AZ ÁLLANDÓ OLDALMÉRET BIZTOSÍTÁSA ÉRDEKÉBEN. (AZ ALSÓ KÉPEN) A MÉLYSÉGÉLESSÉG TESZTELÉSE A VONALZÓVAL.
MINŐSÉGELLENŐRZÉS A FÉNYKÉP 400%-OS NAGYÍTÁSÁVAL.

A minőségellenőrzés a kezdetektől fogva a legfontosabb volt 

A Miroslav Gospel fotózása előtt az ISa szoftverben ellenőrzik a GT (Golden Thread) tesztkártya fényképét. Az értékelés hét paramétert tartalmaz, minden egyes paraméterre négy fokozat (csillag) adható. A fényképezés akkor kezdődik, amikor mind a hét paraméter a legmagasabb osztályzatot (négy csillag) kapja. A legmagasabb értékelést a Metamorphose szabvány és az LCC (Lens Cast Correction) profilon belül is a két LED-es panellel készült pillanatképeknél érték el.
A felvétel elkészítése után az összes rész (sarkok és középpont) részletes vizuális minőségellenőrzését végezték el a fénykép 400%-os nagyításával az iMAC képernyőjén. A következő oldal rögzítése csak a felnagyított fénykép alapos ellenőrzése és elfogadása után kezdődik. TIFF formátumban minden egyes kép körülbelül 700 MB, míg a webre szánt JPG formátumú kép körülbelül 2 MB.

CREDITS

A PROJEKT VEZETŐJE: BRANISLAV VOJNOVIĆ

A SASA Audiovizuális Archívum és Digitalizálási Központ szaktanácsadója.

OPERATŐR: JELENA POPOVIĆ

A SASA Audiovizuális Archívum és Digitalizálási Központ szaktanácsadója

OPERATŐR: STEFAN VLASTIĆ

A SASA Audiovizuális Archívum és Digitalizálási Központ szakértő-tanácsadója

KÉZIRAT-KEZELÉS: ŽELJKO MLADIĆEVIĆ

A Szerb Nemzeti Könyvtár kurátora

VIDEOKLIP: BORIS MILJKOVIĆ